Ce faci dacă ai pierdut tokenul pentru semnătura electronică?

Ultima actualizare: 

Ce fac dacă am pierdut tokenul
În acest articol

În cazul în care ai pierdut tokenul, nu va mai fi posibilă semnarea documentelor, ceea ce poate cauza întârzieri sau blocaje în desfășurarea activității tale sau a companiei. 

În continuare, îți prezentăm pașii de urmat și câteva recomandări pentru a rezolva problema simplu și rapid și a evita repetarea acestei situații neplăcute pe viitor.

Pași de urmat după constatarea pierderii unui token

Imediat ce ai constatat că ai pierdut  dispozitivul esențial pentru utilizarea semnăturii pe token, urmează acești pași:

Examinarea locurilor posibile pentru recuperarea tokenului

Primul pas necesar este să încerci să recuperezi token-ul. Caută, mai întâi, în locurile unde îl depozitezi în mod obișnuit, precum: birou, sertare sau geanta de lucru. 

Examinează și toate spațiile din jurul calculatorului (sau calculatoarelor, dacă semnezi de pe mai multe dispozitive), întreabă colegii și ia toate măsurile necesare pentru a-l recupera. 

Solicită revocarea certificatului asociat

În cazul în care nu mai recuperezi dispozitivul hardware de semnătură electronică, este necesar să inițiezi procesul de revocare a certificatului digital asociat tokenului pierdut. 

Revocarea certificatului înseamnă încetarea valabilității acestuia, prevenind utilizarea sa frauduloasă. Acest proces este reglementat prin Codul de Practici și Proceduri al AlfaTrust Certification și este realizat conform normelor legale în vigoare.

Depune o cerere de revocare

Important: Formularul trebuie completat cu  aceeași adresă de email pe care s-a emis certificatul.

Revocarea unui certificat se face în maximum 24 de ore, după ce autentificarea solicitantului este realizată cu succes. 

Revocarea nu afectează tranzacțiile realizate anterior, iar obligațiile legale și contractuale care derivă din utilizarea certificatului rămân valabile. 

Solicitarea emiterii unui nou token

După revocarea certificatului vechi, din cauza unui incident de securitate, precum pierderea sau furtul tokenului, poți depune o cerere la AlfaSign pentru emiterea unui nou certificat și a unui token nou. 

Cererea poate fi trimisă online sau offline către Autoritatea de Înregistrare (AlfaSign), care va procesa solicitarea și va transmite detaliile către Autoritatea de Certificare. 

Alege un kit nou din oferta noastră!

După ce a fost revocat certificatul anterior, vei putea solicita emiterea unui nou certificat. Procesul implică următorii pași:

Depunerea unei cereri noi

Completează o nouă cerere de emitere a certificatului începând de aici cu datele tale, alegând tipul de certificat (token sau cloud) și perioada de valabilitate.

Verificarea identității

Procesul de verificare a identității utilizatorului este un pas necesar atât pentru emiterea inițială cat si pentru serviciul de reînnoire a semnăturii a certificatului sau emiterea după pierderea tokenului.

Poți opta pentru identificarea la distanta prin mijloace video, conform instrucțiunilor primite pe email după înregistrare. 

Emiterea certificatului

După confirmarea identității, Autoritatea de Certificare va emite noul certificat, care va fi asociat unui nou token. 

La expirarea perioadei de valabilitate, poți alege să reînnoiești certificatul, achitând o sumă mai mică decât la emiterea inițială.

Primirea noului kit și instalarea software-ului pentru token

După ce primești noul kit AlfaSign, care conține un dispozitiv criptografic SafeNet E-token 5110 și un certificat digital calificat cu valabilitatea dorită, va fi nevoie de:

Ce poți face dacă recuperezi vechiul token?

Dacă, după ce ai revocat vechiul certificat, recuperezi tokenul aferent lui, ne poți cotacta pentru instalarea unui nou certificat digital, emis de AlfaSign pe dispozitiv.

Măsuri de securitate pentru a evita pierderea pe viitor

Pentru a te asigura că nu pierzi tokenul, poți avea în vedere aceste măsuri de prevenție:

Optarea pentru un certificat cloud

Semnătura electronică în cloud oferă aceleași beneficii ca un token, eliminând necesitatea unui token fizic. Soluția AlfaCloud este mai accesibilă și poate fi folosită pentru semnarea tuturor documentelor, inclusiv cele necesare în relația cu statul (SPV, ANAF, e-Factura, SEAP etc.).

Stocarea dispozitivului într-un loc sigur

Păstrează întotdeauna stickul USB pentru semnătura electronică într-un loc fix și sigur, cum ar fi un birou, o husă sau o cutie securizată. Evită să îl ții la vedere, într-un loc accesibil oricui sau în buzunare.

Evitarea transportului inutil

Nu transporta dispozitivul criptografic peste tot, decât dacă știi că vei avea nevoie de el. În rest, îl poți lăsa acasă sau în birou, într-un loc protejat, ferit de copii și de persoane neautorizate.

Stabilirea unei rutine de verificare 

Stabilește o rutină zilnică de verificare a locației tokenului, astfel încât să te asiguri că nu l-ai lăsat accidental într-un alt loc decât cel obișnuit. 

De exemplu, înainte de a părăsi biroul, creează-ți un obicei din a verifica locația în care îl păstrezi.

Concluzie

Pierderea tokenului pentru semnătura electronică poate părea o situație stresantă, dar cu pașii corecți, problema poate fi rezolvată rapid și eficient. 

Contactează echipa AlfaSign pentru suport, investește într-un nou kit și ia măsuri preventive pentru a evita astfel de incidente în viitor. Semnătura electronică este un instrument valoros, iar cu o gestionare corespunzătoare, îți vei putea continua activitățile fără întârzieri.